2007-10-11

2007 års nobelpristagare i litteratur - Doris Lessing

Född: 22 oktober 1919 i Iran, uppvuxen i Rhodesia (numera Zimbabwe). Flyttade med yngste sonen Peter till England 1949.
"Jag var gift med en statlig tjänsteman och förväntades dela hans och statens värderingar. Jag hatade Rhodesia. Hade jag stannat hade jag antingen blivit alkoholist eller fått ett nervöst sammanbrott."
Familj: Tre barn (men äldste sonen John dog för elva år sen), två barnbarn. "Mina två äldsta uppfostrades alltså av min före detta man i Rhodesia. Jag hade inga ekonomiska möjligheter att ta med också dem till England. Men jag fick mycket god kontakt med dem senare i livet."
Utbildning: Självlärd, avslutade aldrig high-school. Har skrivit: Närmare 40 romaner, novellsamlingar och pjäser samt ett stort antal essäer och dikter. "Den femte sanningen" kom 1962.
Om hon inte blivit författare: "Skulle jag har blivit en gammeldags farmare. Jag tycker mycket om djur, har god hand med dem"
Därför blev "Den femte sanningen" en succé: "Det var ren tur, den råkade komma i rätt tid" Skriver: 4-5 timmar varje dag. Läser: Alltid och om igen de stora ryska författarna samt Proust. Litterära priser: Ett drygt trettiotal från världens alla länder.
Källa: Svenska Dagbladet, 6 april 2003

Inga kommentarer: