2008-02-21

Nu har jag varit på the MET!

... å jag behövde inte ens ta flyget! Bekvämt tillbakalutad i en fåtölj på biografen i Kumla såg jag och cirka 80 andra besökare Puccinis opera Manon Lescaut i direktsändning. En opera med alla de där ingredienserna som man förväntar sig: en ungt kärlekspar som skiljs men återförenas, överdådig dekor, vackra arior inramad av skön musik, otroliga kläder och på slutet ett långt och utdraget farväl av Manon Lescaut till livet och sin älskade!
I pauserna bjöds vi på lite "bonus" i form av intervjuer med Manon själv (Karita Mattila) och dirigent James Levine. Sedan följde vi med backstage och fick känna pulsen. En väldigt fin produktion tycker jag. Enda smolket i bägaren är ljudet som är svårt att ställa in så det passar alla och att det känns lite fånigt att applådera en vacker sånginsats i biosalongen.

Trots det tycker jag att dessa sändningar från The Met är en bra chans för operaälskare och andra som är nyfikna att se och uppleva högklassig opera till en billig penning. Nästa chans är Benjamin Brittens opera Peter Grimes lördagen den 15/3. Läs mer om den föreställningen här.

Vad har detta i nlägg med läslust att göra? Jo, förebilden till operan är en bok författad av den franske prästen Abbé Prevost. Den gavs ut 1731 och blev vida spridd enligt Wikipedia. Kumla bibliotek har den så klart- men på svenska.
Bilden lånade jag här
Tomas

Inga kommentarer: