2008-09-23

Cesar och hans hundar

Nu har jag läst om Cesar och hans hundar. Så heter boken och vem har undgått att se något av alla programmen på tv och att imponeras av Mannen som talar med hundar.

Han har lärt mig en hel del och jag praktiserar i tanke och förhållningssätt så mycket jag kan gentemot mina egna tre hundar.

Budskapet för vad som är viktigt för hunden är först och främst motion, hunden måste få utlopp för sin energi. Därefter prioriterar Cesar ledarskap och regler. Ledarskapet som du som människa står för ska vara vänligt men bestämt.

Sist i ordningen ligger kärlek, uppskattning och belöningar och Cesar varnar för att förmänskliga hunden. Hunden måste få vara hund och man ska tänka ur hundens perspektiv, att se världen ur hundens ögon.
I boken finns många tips hur du kan bygga upp en sund och harmonisk relation till din hund. Mitt tips till dig som har hund är att läsa och begrunda. Det lönar sig inte att skrika åt hunden när den gör något olovligt utan man får använda sin energi i stället, enligt boken. Jag har fullt upp med att få tag på min energi, men spännande är det.

// Eva











Inga kommentarer: